Etusivu » Projektipäällikkö onnistui perustelemaan realistisen työmääräarvion

Projektipäällikkö onnistui perustelemaan realistisen työmääräarvion

Kuinka usein onkaan projektipäälliköiden antamat, realistiset ja kokemukseen perustuvat työmääräarviot poljettu mutaan, kun myyjä on halunnut varmistaa tarjouksen läpimenon. Osaamattomien ostajien ja villien markkinoiden vikahan sellainen toimintatapa oikeastaan on, mutta viimekädessä ne ovat ohjelmistotoimittajien projektipäälliköt ja kehittämistiimien jäsenet, joita aikataulujen ja kustannusarvioiden ylittymisestä arvostellaan.

Softa Oy:n projektipäällikkö Masa Pitkänen pystyi perustelemaan viime kevään tarjouskilpailukierroksella vastaan tulleen Kirjakaupan CRM-käyttöönottoprojektin työmäärän niin hyvin että sekä omat myyjät että asiakas hyväksyivät suunnitelman. Masa tunsi tarjotun CRM-paketin, asiakkaan toimialan ja sattumalta myös juuri tämän asiakkaan sovellusympäristön niin hyvin että hän pystyi luettelemaan kaikki tarvittavat liittymät ja tietokonversiot uskottavasti. Näiden perusteella Masa arvioi Experience Service-työkalun avulla käyttöönoton edellyttämän ohjelmistokehittämisen määrän. Hän syötti työkaluunsa myös oman arvionsa mukaisen tiedon tulevan projektin erilaisista tuottavuustekijöistä.

Kun Masa tulosti työkalunsa tuottaman yksityiskohtaisen estimointiraportin ja toimitti sen myyjälle tarjoukseen liitettäväksi, myyjä otti sen tyytyväisenä vastaan ja perusti tarjoushinnan Masan toimittamiin faktoihin. Softa Oy:n tarjous perusteluineen poikkesi muista Kirjakaupan saamista tarjouksista niin selvästi edukseen että kaupat syntyivät lopulta aika helposti. Nyt kun toimituskin on menestyksellisesti hoidettu, voidaan todeta että projekti oli menestys molemmille osapuolille.

Share